Minggu 1.
Pendekatan Sejarah Seni; High Art, Renaissance.
Zaman Renaissance (1200 – 1600 )ialah zaman penuh dengan
perkembangan minda orang Eropah. Mereka
tolak andaian dunia ini leper, sebaliknya membina andaian baru bahawa dunia ini
bulat. Sebab itu orang2 perintis barat
belayar mencari negara2 asing.
Christopher Columbus pergi ke Amerika.
Alfonso d Alburquerque pergi ke Melaka dan menawannya pada tahun1511.
Semua cabang ilmu berkembang pesat. Bidang Ilmu sains, sastera, astrology,
astronomi, perubatan, mendapat sokongan dari keluarga yang berada seperti
Medici, yakni, tuan-punya banyak bank di Florence, menjadi penaung kepada ahli
filasuf, yang berusaha menghidupkan kembali bidang falsafah dengan
menterjemahkan karya Plato and Aristotle dari bahasa arab ke bahasa Greek, ke
bahasa Italia.
Kitab2 Plato yang telah lama hilang dijumpai kembali
tersimpan dalam bahasa Arab. Dari bahasa
Arab itulah diterjemahkan kembali ke bahasa Itali sehingga terselamatlah
tulisan2 Greek classic itu dari terpupus. Pensejarah seni seperti Giorgio
Vasari, yang menulis buku “Lives of the Artists”, Leon Batista Alberti menulis buku, De
Pictura atau “Cara Melukis”, yakni kaedah melukis dengan betul,
berdasarkan ajaran Plato bahawa lukisan itu meniru alam, setepat yang mungkin.
Agama katolik juga bertambah kuat. Pihak gereja juga menjadi
penaung atau patron of the arts yang terbesar dan terkaya, mengupah seniman
seperti Michelangelo untuk mendesain bangunan St. Peter’s di Rome. Setiap gereja di Italia itu mahukan berbagai
jenis lukisan untuk menghiasi gereja, baik berbentuk cat minyak, atau mural
yang dipanggil fresco.
Upah yang gereja bayar lumayan sehingga para seniman
berlumba2, berkelahi, bermusuh2an untuk mendapatkan kerja melukis itu dari
pihak gereja yang turut sama makan suap, bersubahat, dan bermain politik,
memilih kasih, dalam menyenaraikan pelukis yang terima bekerja, dan pelukis
yang ditolak.
Arkitek Bernini bermain politik untuk mendapatkan projek
membina gereja St. Peter’s yang terbesar di Rome itu, malah yang terbesar di
dunia. Michelangelo dapat projek membuat
“medici chapel” di Florence yang menggabungkan semangat keagamaan dan juga
semangat sekularisme.
Giotto adalah pelukis Renaissance yang mula2 sekali
menggunakan kemangkatan Nabi Isa sebagai tema dalam lukisan muralnya yang
bertujuan mendidik orang ramai yang rata2 buta huruf supaya mengetahui selok
belok agama Kristian yang tertulis dalam Kitab Injil itu.
Kisah2 Nabi Isa yang berkuasa luarbiasa itu menjadi tema
para pelukis seperti Massacio. Leonardo
da Vinci juga mendapat upah untuk melukis tema keagamaan, yakni, “The Last
supper”. yang menjadi tema pelukis2 yang
mengharapkan dapat bekerja dengan gereja sebagai pembekal gambar2 seperti
berikut:
Giotto, “Lamentation”. 1305-06. Fresco. Arena Chapel, Padua. Italy.
Massacio, “Tribute Money”. 1425. Fresco. Brancacci Chapel. Florence, Italy.
Antonio del Pollaiuolo, “The Martyrdom of Saint Sebastian”,
1475. Tempera on panel. NAG, London.
Matthias Grunewald, “Crucifixion”, 1510-1511.
Albrecht Durer, “Four Horsemen of the Apocalypse”. 1598.
Woodcut.
Michelangelo, “Creation of Adam” Sistine Ceiling. Vatican. 1511.
Fresco.
Leonardo da Vinci, “The Last Supper” 1495-98. Oil, tempera
on plaster.
Raphael, “Transfiguration”, 1517. Ooc. 13 x9 feet. Pinacoteca,
Italy.
Bernini, “Saint Peter’s” Rome.
1656.
No comments:
Post a Comment