Wednesday 22 August 2012

Minggu 2. Pendekatan Sejarah Seni: "Low Life"


Minggu 2.

Pendekatan Sejarah Seni: “Low Life”.


Takrifan “Low Life”.

1.     Seni Low Life adalah hasil karya yang mencerminkan orang-orang yang susah.  Mereka menduduki peringkat bawah dalam hiraki masyarakat Eropah, terdiri daripada buruh, penganggur, pelacur, pencuri, penyangak, penyamun, penipu, malah sesiapa saja yang dicurigai, dijauhi, ditakuti, dipandang rendah, dihina, dipinggirkan.
2.     Sebagai tema seni, gulongan ini mendapat perhatian pada permulaan abad ke 19 (1800 – 1899). Ketika itu ekonomi Eropah mula berkembang maju sebab banyaknya bahan mentah murah yang dibawa masuk dari tanah-tanah jajahannya di Asia, Timur Tengah, dan Afrika (Itali memiliki Libya; Perancis memiliki Vietnam; Inggeris memiliki Tanah Melayu; Belanda memiliki Indonesia, Espaniol memiliki Filipina).  Bahan2 mentah itulah menjadi pengisi kepada revolusi industri di Eropah sejak tahun 1850.  Bahan2 itu diproses di dalam kilang menjadi produk seperti besi keluli, kaca, kertas, perabot, ubat-ubatan, senjata, jentera, dll dan diexpot ke negara2 jajahan.  Penjajahan menjamin kemewahan Eropah. 
3.     Masyarakat Eropah yang sememangnya terbelah bagi oleh kelas atasan dan kelas menengah dan kelas bawahan menjadi lebih pincang bila terjadinya perselisihan antara tuan milik kilang dan pekerja2 di kilang tersebut, atas soal gaji dan kemudahan2 lain.  Tidak ada undang2 yang melindungi pekerja kanak2, atau pekerja2 sakit atau uzur.  Kerahan tenaga pekerja ini dipanggil ekspoitasi: yakni, penindasan ke atas pekerja yang ditipu.
4.     Pada pertengahan abad ke 19 itulah timbulnya gerakan seni yang bernama Naturalisme atau Realisme.   Kedua-dua istillah ini maknanya sama, tindih menindih, tertumpu kepada figura manusia.  Maknanya ialah penggambaran keadaan orang-orang di sekitar pelukis yang merakamkan tingkah laku mereka seperti adanya: kotor, busuk, hodoh, menjijikkan.  Fahaman Naturalisme dan Realisme ini berterusan hingga k abad ke 20, malah sampai ke abad ke 21.  Dalam ilmu politik, mereka tergolong ke dalam kelas Proletarian.
5.     Seni Low Life berbeza dari seni High Life.  High Life mencerminkan kehidupan masyarakat atasan yang kaya dan mewah sehingga mereka dilukis seolah-olah tidak pernah bekerja: muka2 licin, jari2 halus, gemuk2, malas2, berfoya-foya, lembek.  Dalam ilmu politik, mereka tergolong ke dalam kelas Bourgeois (sebut: bushwa). 
6.      Pelukis2 yang melukis halbenda High Life:  Jacque-Louis David ( sebut: Jark Lui David) (1748-1825), Jean-Auguste Ingres ( sebut: Jo’ Ogusti Ingre (1781-1867).  Stail lukisan mereka dikategorikan sebagai Neo-Klasik, atau klasik baru.  Bezanya dengan stail klasik lama, yakni, lukisan2 Renaissance, ialah klasik baru menolak tema agama dan memilih tema sekular atau hidup harian.
7.     Pelukis2 yang melukis halbenda Low Life:  Jean Francois Millet (sebut: Jo’ Fransuwa Mi-le (1814-1875), Honore Daumier (sebut: Onore Do-mia) (1808-1879), Gustave Courbet (sebut: Gustaf Kurbe) 1819 – 1877), Edourd Manet (sebut: Edwar Mane) (1832 – 1883), Claude Monet (sebut: Klod Mone) (1840 – 1926), Auguste Renoir (sebut: Ogusti Renuwar) (1841 – 1919),  Kathy Kollwitz (sebut: Kati Kolwits ) (1867-1945), Andrew Wyeth (1917 – 2007)
8.     Bahan2 yang mereka pakai:  cat minyak, etching atau gurisan, yakni hasil cetak melalui proses menuris kepingan logam, disapu dakwat, dan dicetak.

No comments:

Post a Comment