Minggu
2.
Pendekatan
Sejarah Seni: “Low Life”.
Takrifan
“Low Life”.
1.
Seni
Low Life adalah hasil karya yang mencerminkan orang-orang yang susah. Mereka menduduki peringkat bawah dalam hiraki
masyarakat Eropah, terdiri daripada buruh, penganggur, pelacur, pencuri,
penyangak, penyamun, penipu, malah sesiapa saja yang dicurigai, dijauhi,
ditakuti, dipandang rendah, dihina, dipinggirkan.
2.
Sebagai
tema seni, gulongan ini mendapat perhatian pada permulaan abad ke 19 (1800 –
1899). Ketika itu ekonomi Eropah mula berkembang maju sebab banyaknya bahan
mentah murah yang dibawa masuk dari tanah-tanah jajahannya di Asia, Timur
Tengah, dan Afrika (Itali memiliki Libya; Perancis memiliki Vietnam; Inggeris
memiliki Tanah Melayu; Belanda memiliki Indonesia, Espaniol memiliki Filipina). Bahan2 mentah itulah menjadi pengisi kepada
revolusi industri di Eropah sejak tahun 1850.
Bahan2 itu diproses di dalam kilang menjadi produk seperti besi keluli,
kaca, kertas, perabot, ubat-ubatan, senjata, jentera, dll dan diexpot ke negara2
jajahan. Penjajahan menjamin kemewahan
Eropah.
3.
Masyarakat
Eropah yang sememangnya terbelah bagi oleh kelas atasan dan kelas menengah dan
kelas bawahan menjadi lebih pincang bila terjadinya perselisihan antara tuan
milik kilang dan pekerja2 di kilang tersebut, atas soal gaji dan kemudahan2
lain. Tidak ada undang2 yang melindungi
pekerja kanak2, atau pekerja2 sakit atau uzur.
Kerahan tenaga pekerja ini dipanggil ekspoitasi: yakni, penindasan ke
atas pekerja yang ditipu.
4.
Pada
pertengahan abad ke 19 itulah timbulnya gerakan seni yang bernama Naturalisme
atau Realisme. Kedua-dua istillah ini maknanya sama, tindih
menindih, tertumpu kepada figura manusia.
Maknanya ialah penggambaran keadaan orang-orang di sekitar pelukis yang
merakamkan tingkah laku mereka seperti adanya: kotor, busuk, hodoh,
menjijikkan. Fahaman Naturalisme dan
Realisme ini berterusan hingga k abad ke 20, malah sampai ke abad ke 21. Dalam ilmu politik, mereka tergolong ke dalam
kelas Proletarian.
5.
Seni
Low Life berbeza dari seni High Life.
High Life mencerminkan kehidupan masyarakat atasan yang kaya dan mewah
sehingga mereka dilukis seolah-olah tidak pernah bekerja: muka2 licin, jari2
halus, gemuk2, malas2, berfoya-foya, lembek.
Dalam ilmu politik, mereka tergolong ke dalam kelas Bourgeois (sebut:
bushwa).
6.
Pelukis2 yang melukis halbenda High Life: Jacque-Louis David ( sebut: Jark Lui David)
(1748-1825), Jean-Auguste Ingres ( sebut: Jo’ Ogusti Ingre (1781-1867). Stail lukisan mereka dikategorikan sebagai
Neo-Klasik, atau klasik baru. Bezanya
dengan stail klasik lama, yakni, lukisan2 Renaissance, ialah klasik baru menolak
tema agama dan memilih tema sekular atau hidup harian.
7.
Pelukis2
yang melukis halbenda Low Life: Jean
Francois Millet (sebut: Jo’ Fransuwa Mi-le (1814-1875), Honore Daumier (sebut: Onore
Do-mia) (1808-1879), Gustave Courbet (sebut: Gustaf Kurbe) 1819 – 1877), Edourd
Manet (sebut: Edwar Mane) (1832 – 1883), Claude Monet (sebut: Klod Mone) (1840
– 1926), Auguste Renoir (sebut: Ogusti Renuwar) (1841 – 1919), Kathy Kollwitz (sebut: Kati Kolwits )
(1867-1945), Andrew Wyeth (1917 – 2007)
8.
Bahan2
yang mereka pakai: cat minyak, etching
atau gurisan, yakni hasil cetak melalui proses menuris kepingan logam, disapu
dakwat, dan dicetak.
No comments:
Post a Comment