Minggu 3.
Pendekatan Falsafah Seni: Estetika Dalam Seni
Estetika itu apa?
Estetika ialah bidang Falsafah yang mengkaji tentang
keindahan karya seni, baik catan, senibina, teater, tari, puisi, malah apa saja
yang dibuat oleh tangan manusia secara berhemah, terancang, dengan tujuan untuk
memberi kepuasan kepada kelima-lima panca indera kita: pandang, bau, dengar,
sentuh, rasa.
Estetik ialah perasaan selesa yang kita panggil indah,
setelah kita memandang sejumlah warna dan bentuk, baik dari alam semula jadi
mahu pun dari alam hasil karya manusia.
Pemerhati yang merasa puas melihat sebuah gunung atau sekeping lukisan
atau seungkap lagu itu kerapkali cuba memahami perasaan tersebut
dengan bertanya kenapa? Why?
Inilah induk kepada seluruh persoalan mengenai keindahan
itu. Untuk mendapat jawapan, pemerhati
bertanya diri sendiri, mengenai deria2nya yang meresapi perasaan tersebut. Deria yang utama ialah pandang, atau visual. Syaratnya
ialah mesti ada objek khas untuk dipandang dan dinilai.
Kita ambil contoh sebuah catan. Pertama, kita perhatikan warna2nya, malah
kita kira jumlah warna2 yang pelukis pakai: merah, biru, kuning, putih, hijau,
unggu. Kedua, kita perhatikan gambar apa yang pelukis lukis: orang atau rumah
atau binatang atau pemandangan. Ketiga,
kita agak apa yang pelukis hendak nyatakan kepada kita.
Bila kita melakukan ketiga2 perkara ini maka kita sudah
bertindak balas dengan catan itu. Kita
adalah pemerhati yang aktif, yang bertanya dan menyoal, tanpa jaminan adanya
jawapan. Malah, bila kita bertanya
pelukis itu sendiri, apa cerita yang hendak dia sampaikan dan memberi
penerangan maka itu adalah yang setengah.
Setengah yang lain itu, kita bekalkan kepada diri kita.
Satu lagi contoh:
Sebuah rumah yang terletak di tebing sebuah sungai, umpamanya, menuntut
syarat tambahan untuk membantu menghargainya sebagai sebuah karya seni. Pemerhati mesti berada di lokasi yang betul,
dengan jarak yang sesuai yang memungkinkan rumah itu dipandang secara menyeluruh. The best possible view.
The worse possible view ialah bila kita tidak dapat melihat
rumah itu secara menyeluruh disebabkan bangunan2 lain di sebelah, atau tembok
yang menghalang.
Setiap rumah mempunyai dua lokasi untuk kita nilai dia.
Lokasi yang menandakan rumah itu cantik yang kita pandang dari the best
possible view. Lokasi yang menandakan
rumah itu hodoh, yang kita pandang dari the worse possible view.
Bila catan kita nilai berdasarkan warna, imej, dan mesej
maka kita mengamalkan pendekatan formalisme.
Formalisme ialah fahaman bahawa karya seni itu lengkap sebagai karya
seni bila kita rungkai warna, imej dan mesejnya. Kita pandang apa yang ada di permukaan catan:
study what is on the surface of the canvas.
Bila kita kaji bangunan berdasarkan bentuk, saiz, warna,
bahan, dan pembahagian tingkap2 dan pintu2 maka kita mengamalkan pendekatan
yang formalis. Kita melihat apa yang ada
di surface banguan itu. Umpamanya, kita
pandang Petronas Twin Towers
dari lokasi yang memberi the best possible view. Dari mana sekali pun, kita biasanya dapat the
best possible view sebab PTT itu tinggi.
Bila menilai seni, kita biasanya memakai kedua2 pendekatan:
Formalisme dan Non-Formalisme, supaya karya seni atau bangunan yang kita nilai
itu mendapat huraian yang penuh dan lengkap.
Sebuah bangunan yang cantik mesti sesuai dengan fungsi yang
direncanakan untuknya. Bilik dapur,
umpamanya, adalah untuk aktiviti memasak; bukan untuk bermain badminton. Sebuah
muzium adalah tempat menyimpan karya2 lukisan yang dipamerkan. Fungsinya itu mesti berjalan dengan selesa,
memuaskan selera
Pelawat boleh berintekaksi dengan karya seni yang sedang
dipamerkan itu tanpa merosakkan suasana yang ada. Idea yang dipegang arkitek ialah form follows
function; bentuk ikut fungsi. Ini
bererti ruang pameran di dalam bangunan itu mestilah luas, dan mengalir, tidak
selalu tersekat oleh dinding atau tangga.
Funginya itu mesti berjalan dengan selesa, memuaskan
selera. Pelawat boleh berintekaksi
dengan karya seni yang sedang dipamerkan itu tanpa merosakkan suasana yang ada.
Idea yang dipegang arkitek ialah form follows function;
bentuk ikut fungsi. Ini bererti ruang
pameran di dalam bangunan itu mestilah luas, dan mengalir, tidak tersekat oleh
dinding atau tangga.
Estetik juga mengambil kira tentang keutuhan bahan, yakni,
mengekalkan sesuatu bahan itu, seperti batu-bata, terdedah dan tidak
diplaster. Ertinya jika warna kulit
sesuatu bangunan itu merah tua, yang semakin cantik bila usianya meningkat. Warna merah tua itu dikepung dengan garis
melintang yang panjang yang berisi simen.
Dan simen itu pula tidak dicat, mengekalkan warna kelabu kesimenan.
Dalam catan pula fenomina estetik itu juga berlaku bila
terjadinya kontas warna, yakni, gelap berlaga dengan terang, putih dengan
hitam. Lagaan ini menerbitkan pula warna
complimentary, atau warna penggenap.
Tugas warna penggenap mendapatkan kontras atau perbezaan yang paling
ketara, umpamanya antara hijau muda dan merah tua.
Jika merah dan hijau dicampurkan maka terhasillah warna
coklat yang neutral atau luntur. Dalam
estetik ada istilah warna panas dan warna sejuk, atau suhu warna. Dari warna merah yang panas ke warna biru
yang sejuk boleh terjadi taburan warna, kesan warna (effect), warna harmoni,
keamatan (intensity) warna, skema warna.
Gabungan warna2 tersebut itulah yang dapat dihayati oleh
mata pemerhati yang celik visual.
Pemerhati yang buta visual tidak dapat melihat perbezaan2 warna yang
halus ini; dia nampak hanya kelabu walaupun taburan warna itu ada kelompok
merah dan kelompok putih.
Ada
pelukis bermain dengan hanya satu warna seperti hijau bila dia melukis adegan
dalam hutan yang penuh dengan dedaun.
Dia mengadun warna supaya hijaunya itu berbeza dari satu kelompok ke
kelompok yang lain.
Dengan adanya taburan warna yang luas itu maka terhindar
dari persembahan warna yang hampir2 sama yang tidak menarik, berbanding dengan
taburan warna yang berkontras yang lebih menarik.
Estetik juga mengambira kira sesuatu bentuk itu sebagai
bentuk, seperti sebuah mangkok. Jika ia
berhias maka cantiklah ia; jika tidak berhias kurang cantik. Tetapi yang menentukan sesuatu bentuk itu
bernilai atau tidak bergantung kepada fungsinya, yakni, sebagai satu bekas
untuk bahan makanan atau minuman.
Aristotle (384 -322 B.C)
menunjangkan empat prinsip estetikanya. 1. Prinsip pertama bernama
Mimesis, yakni, meniru atau imitasi, baik dalam catan, puisi, lakonan, atau muzik. Untuk lukisan:
warna dan bentuk untuk merakam keserupaan.
Prinsip kedua bernama action/aksi badan untuk melakonkan
watak yang baik, atau watak yang jahat, baik dalam teater tragedi di mana hero
atau heroin mati, atau teater komedi di mana watak lawak mendapat peranan utama
secara kebetulan.
Prinsip ketiga ialah adanya jalinan naratif, urutan yang
bercerita dengan adegan permulaan, adegan pertengahan dan adegan terakhir.
Setiap persembahan mesti mempunyai plot, watak baik dan watak jahat, suasana
pertarungan, buah2 fikiran yang tersusun, suara mencerminkan watak.
Prinsip keempat diberi nama catharsis, yakni, pemerhati atau
penonton mengalami perasaan puas dan lega bila selesai menonton sebuah teater,
atau menikmati sebuah catan. Catan itu
boleh yang realistik, atau yang abstrak.
Untuk mendapatkan catharsis itu, Aristotle menyenaraikan 6
ciri: (a). balance/ keseimbangan (b) naturalness/kesambilan (c)
functional/kegunaan (d) centrality /kepemusatan (e) sequence/ kesinambungan (f)
orderliness/ketertiban/kesusunan.
Frank Lloyd Wright, “Kaufmann’s House”, 1939.
F.L. Wright, “Guggenheim
Museum”, 1956.
Interior of the above
Johan Marjonid, “Preservation Series”, 1995. Acrylic. 121 x
183 cm
“Bowl” made by Ibn al-Zain. H:10.3cm 1290
Hokusai, “36 Views of Mount Fuji”, Colored woodcut, 1830
Abdul Latiff Mohidin, “Pemandangan 111”, 1966. OOC, 79 x 130
cm
Tugasan: Sila baca
hlm 1 – 18, “Poetika” oleh Aristotle dalam buku Teori-teori Seni: Bacaan
Pilihan.
Tulis ringkasan bacaan sepanjang 2 muka surat, dan hantar minggu hadapan.
No comments:
Post a Comment